Aller au contenu

Sociale tegemoetkoming voor water 2023

De sociale tegemoetkoming voor water wordt gefinancierd door het Brusselse Gewest. Deze steun wordt één keer per jaar en voor een volledig jaar toegekend.

2 voorwaarden om de sociale tegemoetkoming voor water te verkrijgen

De sociale tegemoetkoming is bestemd voor gezinnen

  • die op 1 januari van het lopende jaar in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerd zijn
  • waarvan één lid op 1 januari van het lopende jaar bij zijn/haar ziekenfonds het BVT-statuut (Begunstigde van een Verhoogde Tegemoetkoming – RIZIV) heeft.

Als u in de loop van het jaar het BVT-statuut hebt gekregen, wordt de sociale tegemoetkoming toegekend vanaf het jaar daarop. U moet echter op 1 januari van dat nieuwe jaar nog altijd het BVT-statuut hebben.

Een variabel bedrag

De sociale tegemoetkoming omvat

  • een vast gedeelte van 5 euro per gezin
  • een variabel gedeelte van 50 euro per persoon in het gezin

Hoe deze tegemoetkoming verkrijgen in 2023?

Uw gezin heeft recht op deze tegemoetkoming en VIVAQUA heeft uw bankrekeningnummer al?

Dan stuurt VIVAQUA u een brief waarin u wordt gevraagd dit nummer te controleren.

  • Als dit nummer klopt, hoeft u niets te doen.
  • Als dit nummer niet klopt, moet u ons, vóór 30 september 2023, het nieuwe nummer bezorgen, bij voorkeur door dit formulier in te vullen:

formulier

Uw gezin heeft recht op deze tegemoetkoming en VIVAQUA heeft uw bankrekeningnummer niet?

Dan stuurt VIVAQUA u een brief waarin u 2 inlichtingen worden gevraagd:

  • uw rijksregisternummer
  • het nummer van de bankrekening waarop het bedrag moet worden gestort. VIVAQUA heeft deze informatie vóór 31 december 2023 nodig. Deze informatie moet bij voorkeur worden bezorgd door dit formulier in te vullen:

formulier

Moet u extra informatie bezorgen?

Hebt u contact gehad met ons callcenter en werd u gevraagd om extra informatie te bezorgen? Upload de gevraagde documenten.

Upload documenten

Hebt u nog vragen?

Bel naar het gratis nummer 0800 62 168

De sociale tegemoetkoming in beelden

FAQ – Veelgestelde vragen over de sociale tegemoetkoming

  • a) Uw gezin heeft recht op deze tegemoetkoming en VIVAQUA heeft uw bankrekeningnummer al: dan ontvangt u een brief van VIVAQUA waarin u wordt gevraagd dit nummer te controleren.

    • Als dit nummer klopt, hoeft u niets te doen.
    • Als dit nummer niet klopt, moet u ons, vóór 30 september 2023, het nieuwe nummer bezorgen, bij voorkeur door het onlineformulier in te vullen of via de antwoordstrook die bij de brief is gevoegd.

    b) Uw gezin heeft recht op deze tegemoetkoming en VIVAQUA heeft uw bankrekeningnummer niet, dan ontvangt u een brief van VIVAQUA waarin u 2 inlichtingen worden gevraagd:

    • uw rijksregisternummer
    • het nummer van de bankrekening waarop het bedrag moet worden gestort

    VIVAQUA heeft deze informatie vóór 31 december 2023 nodig. Deze informatie moet bij voorkeur worden bezorgd door dit formulier in te vullen of de antwoordstrook die bij de brief is gevoegd terug te sturen.

  • De sociale tegemoetkoming voor water is een bedrag dat wordt toegekend aan kwetsbare personen en gezinnen om hen te helpen hun waterfactuur te betalen.
    De sociale tegemoetkoming wordt gefinancierd door het Brusselse Gewest.
    Sinds 2022 wordt ze één keer per jaar en voor een volledig jaar uitgekeerd.

  • De sociale tegemoetkoming voor water wordt toegekend aan de gezinnen die in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest zijn gedomicilieerd en waarvan minstens één lid op 1 januari van het lopende jaar bij zijn/haar ziekenfonds het BVT-statuut (Begunstigde van een Verhoogde Tegemoetkoming) geniet.

    Voor de personen die in de loop van het jaar het BVT-statuut krijgen, wordt de sociale tegemoetkoming toegekend vanaf het jaar daarop, voor zover die personen op 1 januari van dat jaar nog altijd het BVT-statuut hebben.

     

     

  • Het BVT-statuut (Begunstigde van een Verhoogde Tegemoetkoming) wordt toegekend door uw ziekenfonds. Neem contact op met uw ziekenfonds als u daarover (nog) vragen hebt.
    Het aandeel van het ziekenfonds in de kosten voor medische prestaties ligt veel hoger voor de begunstigden van een BVT-statuut, die ook nog toegang hebben tot andere voordelen, zoals de sociale tarieven.

FAQ – Veelgestelde vragen over de brief

  • De begunstigden van de sociale tegemoetkoming voor water moeten op 1 januari van het lopende jaar in het Brusselse Gewest wonen en een BVT-statuut genieten. U voldoet aan beide voorwaarden en hebt geen brief ontvangen? Bel dan naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168.

  • De sociale tegemoetkoming wordt altijd toegekend aan de referentiepersoon. De personen met co-ouderschap moeten tot een akkoord komen.

  • De sociale tegemoetkoming voor water wordt enkel toegekend aan de personen en gezinnen met het BVT-statuut die in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest wonen. U voldoet aan die voorwaarden en hebt geen brief ontvangen? Bel dan naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168. Er zal u gevraagd worden een attest van de gemeente over uw adreswijziging te bezorgen. U ontvangt daarna de brief op uw nieuwe adres.

  • De sociale tegemoetkoming voor water wordt enkel toegekend aan de personen en gezinnen met het BVT-statuut die in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest wonen. U voldoet aan die voorwaarden en hebt geen brief ontvangen? Bel dan naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168. Er zal u gevraagd worden een attest van de gemeente over uw adreswijziging te bezorgen. U ontvangt daarna de brief op uw nieuwe adres.

  • Wanneer u uw brief kwijt bent, bel dan naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168.

  • Om een sociale tegemoetkoming voor water te krijgen, moet u op 1 januari van het lopende jaar in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerd zijn.

    Deze tegemoetkoming wordt u in 2023 dus niet toegekend.

FAQ – Veelgestelde vragen over het bedrag van de sociale tegemoetkoming

  • De sociale tegemoetkoming omvat

    • 5 euro/jaar/gezin
    • 50 euro/persoon die deel uitmaakt van het gezin. De berekening is gebaseerd op het aantal personen vermeld in het Rijksregister op 1 januari van het betrokken jaar.

    Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.

  • Het bedrag wordt berekend op basis van het aantal personen vermeld in het Rijksregister op 1 januari van het betrokken jaar.

    Bel naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168.

    • Als VIVAQUA uw bankrekeningnummer al heeft: in de eerste helft van november 2023.
    • Als u ons uw bankrekeningnummer moet bezorgen: ongeveer 10 weken nadat VIVAQUA de gevraagde informatie heeft ontvangen.

     

  • Nee. In 2023 wordt de sociale tegemoetkoming voor water op uw bankrekening gestort.

FAQ – Veelgestelde vragen over de gegevens die ik moet verstrekken om de sociale tegemoetkoming te verkrijgen

  • Het bedrag van de sociale tegemoetkoming kan alleen op een Belgische bankrekening worden gestort. Wanneer u een bankrekening in het buitenland hebt of wanneer u geen bankrekening hebt, mag u het bankrekeningnummer van een vertrouwenspersoon geven.

    Hebt u nog vragen? Bel dan naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168.

  • Bel naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168.

  • U kunt die informatie bezorgen

    • door het onlineformulier in te vullen
    • door te bellen naar het gratis VIVAQUA-nummer 0800 62 168
    • door de antwoordstrook die bij de brief is gevoegd via de post terug te sturen. U hebt hiervoor een vooraf gefrankeerde enveloppe (een postzegel hoeft dus niet!)

© 2024 Vivaqua | Cookies policy