Aller au contenu

Meterstand

VIVAQUA neemt eenmaal per jaar de meters op om uw verbruik te kunnen meten en een correcte factuur te kunnen opmaken.

Onze meteropnemers komen bij u thuis om de cijfers op uw meter te noteren. Maar u kunt ons deze informatie ook zelf bezorgen.

 

HOE NEEMT U UW METERSTAND OP?

Planning voor de komende maanden

Onze collega’s-meteropnemers zullen aanwezig zijn in de volgende gemeenten:

  • Etterbeek: van 01-04-2021 tot 30-06-2021
  • Molenbeek: van 01-04-2021 tot 30-06-2021
  • Ukkel: van 01-04-2021 tot 30-06-2021
  • Sint-Pieters-Woluwe:  van 12-04-2021 tot 30-06-2021

Woont u in een van deze gemeenten? Dan komt u misschien een van onze collega’s-meteropnemers tegen.

In de huidige context (pandemie) nemen ze uiteraard alle nodige voorzorgsmaatregelen in achttijdens de meteropnemingen. We verzoeken u ook de barrièregebaren te respecteren (socialeafstand, masker) wanneer onze collega uw huis binnenkomt.

De VIVAQUA-meteropnemers dragen een uniform, zijn steeds in het bezit van een identificatiebewijsen het nummer van de meter die ze komen opnemen.

Was u niet thuis?

BEZORG ONS UW METERSTAND

U kunt deze ook telefonisch doorgeven: 0800 95 162

Deze diensten zijn enkel beschikbaar in de periode van de meteropneming in uw gemeente.

Wilt u ons uw meterstand liever per post bezorgen?Toen u afwezig was, heeft onze meteropnemereen kaart in uw brievenbus achtergelaten. Vul de kaart in en verzend ze naar het volgende adres:

VIVAQUA – Meteropneming

Keizerinlaan 17-19

1000 Brussel

Gaat u verhuizen? Verkoopt u een onroerend goed?

Vergeet niet uw meterstand door te geven: onze Klantendienst zal ervoor zorgen dat uw dossierwordt bijgewerkt!

Meer informatie

VIVAQUA vervangt uw meter

Om de betrouwbaarheid van de metingen te garanderen, worden de ‘huishoudelijke’ meters om de 16 jaar vervangen. Een betrouwbare meter is noodzakelijk om het waterverbruik correct te factureren.

De vervanging van uw meter is volledig gratis en de ingreep duurt ongeveer 30 minuten.

Uw oude meter wordt dan gerecycleerd in onze gespecialiseerde werkplaats.

Meer infomatie

Hebt u een technisch probleem met uw meter?

Neem contact met ons op

Slimme meters

Omdat VIVAQUA zijn dienstverlening inzake distributie wil blijven verbeteren, volgt het de technologische vernieuwingen in het domein van het water op de voet.

Daarom neemt VIVAQUA deel aan het Europese project SMART.MET, dat in 2017 werd gelanceerd en dat wordt gefinancierd in het kader van het door de Europese Commissie opgestarte onderzoeksprogramma Horizon 2020. Het project SMART.MET, onder leiding van een groep van zeven Europese waterbedrijven (waaronder VIVAQUA), is bedoeld om de ontwikkeling van nieuwe technologieën te stimuleren voor het verzamelen en beheren van de gegevens van de drinkwaternetten via slimme meters (communicerende meters). 

Uw vaakst gestelde vragen

  • Onze meteropnemers dragen een blauw uniform met het VIVAQUA-logo op de voor- en achterkant. Ze dragen ook een identificatiebadge met hun naam en de naam van ons bedrijf erop.

    Twijfelt u nog? Vraag hem/haar het nummer van de meter die hij/zij komt controleren en vergelijk dat nummer met het nummer op uw meter. Als hij/zij het nummer van uw meter niet kent of een nummer geeft dat niet overeenstemt met het nummer op uw meter, gaat het allicht om een ‘valse meteropnemer’, die zich uitgeeft voor een VIVAQUA-medewerker.

  • Bij loodgieterswerken aan de privéleidingen kan er iets misgaan; zo kan uw meter bijvoorbeeld niet alleen uw verbruik, maar ook het verbruik van uw buurman registreren.

    Sommigen kunnen eveneens opzettelijk (en met kwade bedoelingen) hun waterleiding op uw meter aansluiten, zodat ze hun eigen verbruik niet hoeven te betalen.

    Een medewerker van VIVAQUA moetdan ter plaatse een kijkje komen nemen. Om een afspraak te maken, belt u naar het nummer 02 518 88 10 of vult u ons contactformulier in.

  • U hebt misschien een lek in uw privé-installatie. Hoe kunt u dat nagaan?

    1. Noteer uw meterstand (alle zwarte en rode cijfers) ‘s avonds vóór u gaat slapen.
    2. Gebruik ‘s nachts geen water (afwasmachine, toilet, …).
    3. Noteer de meterstand de volgende ochtend.
    4. Vergelijk de twee meterstanden: als de cijfers niet precies dezelfde zijn, is er een lek na de meter. Laat een loodgieter het lek opsporen en herstellen.
  • Zoals elk apparaat, kan ook uw meter stukgaan. Een medewerker van VIVAQUA moet dan ter plaatse een kijkje komen nemen. Om een afspraak te maken, belt u naar het nummer 02 518 88 10 of vult u ons contactformulier in.

  • Een medewerker van VIVAQUA moet dan ter plaatse een kijkje komen nemen. Om een afspraak te maken, belt u naar het nummer 02 518 88 10 of vult u ons contactformulier in.

  • U kunt VIVAQUA verzoeken uw meter te controleren. Uw meter zal dan worden vervangen en ter controle naar een laboratorium worden gestuurd. De technische controle wordt uitgevoerd onder toezicht van de Metrologische Dienst van de FOD Economie, die VIVAQUA een keuringscertificaat bezorgt.

    U kunt uw controleverzoek versturen via ons contactformulier

    Let wel, als blijkt dat er niets mankeert aan uw meter moet u de kosten voor de controle betalen.

     

© 2021 Vivaqua | Cookies policy