Aller au contenu

Het sociaal fonds

Het sociaal fonds helpt natuurlijke personen die problemen hebben om hun waterfactuur te betalen. Het wordt beheerd door de OCMW’s van de negentien Brusselse gemeenten.

Als u betaalproblemen hebt, richt u dan tot het OCMW van uw gemeente, ook indien u geen recht hebt op het leefloon. Enkel de OCMW’s zijn bevoegd om op basis van een sociaal onderzoek te beslissen of het sociaal fonds kan worden aangesproken.

Deze hulp kan drie verschillende vormen aannemen:

  • betaling van de waterfactuur die VIVAQUA heeft verstuurd

  • wanneer de provisie voor het waterverbruik inbegrepen is bij de prijs van de huur, betaling van een bedrag dat is berekend op een forfaitaire basis van 95 liter/dag/persoon.

Die 95 liter volstaan voor de levensnoodzakelijke behoeften (lichaamshygiëne en toilet, schoonmaak en was, koken)

  • herstelling van de lekken aan spoelbakken en kranen of tips om water te besparen

Waar komt het geld van het sociaal fonds vandaan?

Dat sociaal fonds wordt gefinancierd door een bijdrage van 0,05 euro die wordt geheven op elke gefactureerde m³ water. Dit bedrag wordt opgesplitst onder de OCMW’s van alle aangesloten gemeenten, naar rata van het aantal in de gemeente gedomicilieerde leefloontrekkers (en equivalenten)

© 2024 Vivaqua | Cookies policy