Het huishoudelijk lineair tarief
VIVAQUA past een lineair tarief toe. Dit lineair tarief bestaat uit één uniek tarief per verbruikte m³ water, ongeacht het aantal personen waaruit het huishouden bestaat.
Hoe moet u uw factuur lezen?
De prijs van het water bestaat uit twee componenten
- het vastrecht (de vroegere ‘abonnementsvergoeding’)
- het variabel gedeelte, dat afhangt van de hoeveelheid verbruikt water
Prijs vanaf 1 januari 2024 (incl. 6% btw) | |
Vastrecht (per jaar) | 34,59 euro |
bevoorrading | 16,98 euro |
sanering | 17,61 euro |
Variabel gedeelte (per m³) | 4,60 euro |
bevoorrading | 2,26 euro |
sanering | 2,34 euro |
(update januari 2024)
De prijs van water in beelden
Betalingstermijn
U moet uw factuur binnen de 30 kalenderdagen na de factuurdatum betalen. VIVAQUA is onderworpen aan een specifieke wetgeving die het bedrijf toelaat 5,59 euro voor een eerste aanmaning en 11,18 euro voor een tweede aanmaning (ingebrekestelling) aan te rekenen.
Als u problemen ondervindt om uw waterfactuur te betalen, wacht dan niet!
U kunt
- VIVAQUA vragen om de betalingen te mogen spreiden.
- een beroep doen op het sociaal waterfonds dat door uw OCMW wordt beheerd.
Er wordt ook een sociale tegemoetkoming toegekend aan de gebruikers die de verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging (RVV) genieten.
Prijs 2023
De prijs van het water bestaat uit twee componenten
- het vastrecht (de vroegere ‘abonnementsvergoeding’)
- het variabel gedeelte, dat afhangt van de hoeveelheid verbruikt water
Prijs vanaf 1 januari 2023 (incl. 6% btw) | |
Vastrecht (per jaar) | 33,22 euro |
bevoorrading | 16,30 euro |
sanering | 16,92 euro |
Variabel gedeelte (per m³) | 4,42 euro |
bevoorrading | 2,17 euro |
sanering | 2,25 euro |
(update februari 2023)
Een probleem, een vraag?
Is uw factuur abnormaal hoog in vergelijking met de voorbije jaren? Misschien komt het door een lek in uw woning. Met een controle van uw meter kunt u snel achterhalen of u al dan niet een lek hebt (link naar FAQ). Als dat zo is, kan VIVAQUA u een voorkeurtarief toekennen.
Als u problemen ondervindt om uw waterfactuur te betalen, kunt u:
- VIVAQUA vragen om de betalingen te mogen spreiden
- een beroep doen op het sociaal waterfonds dat door uw OCMW wordt beheerd
Een vraag over uw factuur?
FAQ – Onze tips tegen verspilling
Water is kostbaar: bescherm het! Ontdek onze tips tegen verspilling die ook zullen bijdragen tot het verlagen van uw waterfactuur.
-
- Vijand nummer één: lekken. Ze kunnen ongeveer 20 % van uw totale verbruik vertegenwoordigen. Hoe kunt u een eventueel lek vaststellen? Noteer de stand van uw watermeter vóór u een tijdje afwezig bent of als u ’s avonds naar bed gaat. Als de stand bij uw terugkomst of de volgende morgen gewijzigd is (en u de (af)wasmachine niet hebt laten draaien), betekent dit dat er een probleem is en dat u op zoek moet naar een druppende kraan of naar lekken …
- Draai de kranen goed dicht! Een druppende kraan komt neer op een verlies van vijf liter per dag. Vaak volstaat het om simpelweg de kapotte rubberen dichting te vervangen. Als blijkt dat die dichting niet de oorzaak van het probleem is, moet u een volledig nieuwe kraan plaatsen.
- Neem eerder een douche (verbruik: ongeveer 50 liter) dan een bad (verbruik: ongeveer 150 liter).
- Laat de (af)wasmachine enkel draaien als ze vol is.
- Laat het water niet stromen terwijl u uw tanden poetst.
- Kies voor een spoelbak met spaartoets, die twee- tot driemaal minder water verbruikt dan een traditionele spoelbak.
- Gebruik, zo mogelijk, regenwater om uw auto te wassen en uw tuin te besproeien. Wanneer moet u begieten? Dat hangt af van het seizoen. In de zomer doet u dat het beste ‘s avonds, want overdag verdampt het water sneller door de warmte. In de herfst en de lente begiet u de planten beter ‘s morgens.